Wist u dat volgens het Veilig Online 2021 onderzoek van i&o Research 60% van de Nederlanders zich zorgen maakt om hun digitale veiligheid? Daarom hier wat tips zodat u zichzelf en uw naasten tegen oplichters kunt beschermen.

Ontmasker oplichters

Je herkent oplichters omdat ze je onder druk zetten om snel in actie te komen. Doe je niet wat de oplichter wil, dan dreigt er iets mis te gaan.

  • Oplichters vragen je bijvoorbeeld via een phishingmail (email) snel in te loggen en je ‘veiligheidsinstellingen te checken’. De smoes? Vaak iets als “zo voorkom je dat je rekening geblokkeerd wordt”.
  • Of ze bellen je op met het dringende ‘advies’ om geld over te boeken. Zogenaamd zodat criminelen het niet kunnen stelen. En deze oplichters ‘helpen’ je er graag bij door je pc op afstand over te nemen.

Bellende boeven

Wees extra alert als een ‘bankmedewerker’ belt omdat er iets mis zou zijn met je rekening, betaalpas of scanner. Zeker als de beller voorstelt iemand langs te sturen om je pas en scanner op te halen. Soms zelfs met (een kopie of scan van) je identiteitsbewijs.
Dit doen Nederlandse banken nooit.

Doet de beller zich voor als van uw bank en twijfelt u over de beller? Geeft het gesprek u een naar gevoel? Hang dan meteen op. En bel direct uw bank; zij helpen u graag verder en u helpt hen om verder misbruik te voorkomen.

Dit interesseert U misschien ook...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.